f y
^

NYHEDER


HVAD? HVORFOR? HVORNÅR? HVORDAN? Hvis du ikke lige kan finde ud af det andre steder, så kan du i hvert fald finde ud af det her! Jeg skriver jævnligt om udstillinger, jeg deltager i, og hvad man kan vente sig at se her fra min hånd. Der er billeder fra værkstedet og forklaringer på de sidste nye eksperimenter. 

Ny bog: GELÉRET GLAS – en ny glasteknik

FORSIDE                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            For snart ti år siden fik jeg en god ide til, hvordan man i kold tilstand kan gelere og manipulere en glasmasse, så den får næsten tekstile egenskaber. Så kom det lange seje træk med at udvikle teknikken i de følgende uger, måneder og år, hvor skraldespanden blev min bedste ven.

Jeg lærte meget ved at stirre ned på dens indhold af fejlslagne prøver!

Teknikken kalder jeg Geléret Glas, og i bogen deler jeg opskrifter og fremgangsmetode, fordi jeg er nysgerrig efter at se, hvad den kan udvikle sig til, når også andre glasmagere arbejder med den! BÅDE amatører og professionelle.

Geléret Glas – en ny glasteknik er en letforståelig og enkel vejledning i grundprincipperne for Geleret Glas til fremstilling af glas på måder, som ikke før har været mulige.

Den koster 120 kr.(+ fragt) og kan købes hos mig (skriv en pb på Facebook, ring eller mail, SE nederste bånd på siden). Den kommer også på engelsk i uge 34, og når jeg har fundet ud af hvordan, også som engelsk e-bog.

Projektet er støttet af Statens Kunstfond.

HEMPELS GLASPRIS

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Med stor fornøjelse modtog jeg juni 2020 Hempels Glaspris. Den anerkendelse, der ligger i at modtage denne pris, betyder meget for mig. Jeg er selvlært inden for glasarbejdet, så en sådan pris er lidt at sammenligne med en smuk eksamenskarakter. Prismodtagelsen foregik i coronaens tegn. Det var en stille, stor og intens dag. Tak til Hempel og tak til alle, der kom.

På prisudstillingen, der blev vist i hele udstillingsåret 2020, præsenterede jeg en række prøver + opskrifter på mit nyudviklede alginatglas. Også ældre arbejder blev vist på udstillingen.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Nordlys

I december 2017 er jeg blevet inviteret til at deltage i udstillingen Nordlys på SAK i Svendborg. SAK er et spændende og kringelkroget udstillingssted, og at det under udstillingen blev mørkelagt lagde kun yderligere magi til stemningen. Sammen med Ulla Sonne, Rikke Lunnemann, Anne Bannick, Dorthe Merete Lykke Jensen, Karen-Lisbeth Rasmussen fik jeg lov til at arbejde under temaet Nordlys. Mit eget tema var Efterlandskaber.

Efterlandskaber
Efterlandskaber
Efterlandskaber
Efterlandskaber

Glasur – kemi, masse og myte

 
Matterscapes
Matterscapes

Se udstillingen – Glasur – kemi, masse og myte – den løber frem til oktober i år. Jeg deltager med ‘Matterscapes’ på udstillingen, hvor Hempel Glasmuseum har inviteret

fem glaskunstnere og fire keramikere til at vise både færdige værker og eksempler på de mange forsøg og eksperimenter, der er involveret i arbejdsprocesserne.

Kunstnerne er: Bente Skjøttgaard (keramik), Christina Schou Christensen (keramik), Gitte Jungersen (keramik), Ida Wieth (glas), Karen Lise Krabbe (glas), Maria Koshenkova (glas), Pernille Braun (glas), Pernille Pontoppidan Pedersen (keramik) og Terese Waenerlund (glas).

 

SUBSTANS, Bredgade Kunsthandel

I august deltager jeg for tredje gang på Bredgade Kunsthandels glasudstilling Substans, denne gang kurateret af Atila. Jeg deltager sammen med Maria Koshenkova, Maria Bang Pedersen, Marie Retpen og Karin Mørk. Jeg har lavet en serie skåle i min teknik 3d by hand, de er bygget op omkring et forsvindingspunkt, et hul, en indgang, om man vil. Jeg har kaldt dem Round’n’round. Udstillingen rykker 16. oktober videre til Thisted i Det Ny Kastet, hvor man kan se den frem til 8. november.

Gruppen af rå krukker og skåle er bundet sammen af lagenes horisontale linjer, som er resultat af 3d-print by hand-teknikken, som jeg har udviklet og fintunet de seneste år. Forskellige silikater er tilsat glasset, og materialet fremstår som ikke umiddelbart defnerbart. Ikke som et mål, men som et resultat, og med en interessant uafgjorthed. Jeg arbejder med lag, elementer og materialer, de bygges op og to dimensiob´ner forvandles til tre. I denne gruppe af objekter holder cirklen og sfæren materialet sammen.

Pavla Rossini skrev i katalogteksten til Substans:

Karen Lise Krabbe didn’t enter into the world of glass until the end of the 90’ies when she began intensive experiments with glass. She established her first studio only 11 years ago. So it caused a bit of surprise when last year she received the main award in one of Europe’s most prestigious competitions,  the Coburger  Glass  Prize  for  Contemporary  Glass,  since  she  was  still  a  relatively unknown Danish artist to the international circles. There she showed masterpieces from the series Blind Boxes for NoThing,  which are the results of years of experiments with  her own sand-cast and Pâte de verre technique. Mastering a not quite controllable process of construction contributed to developing the objects’ complex shape as well as their size. Only on closer scrutiny they turn out to be boxes, where lids and bottoms are imperceptibly and invisibly joined. They are utterly fascinating – they look like tiny formations emerged out of nature. They resemble layers of sand shaped by ebb and flow. Despite their fragility and small dimensions, they in no way look small. One can even imagine the m blown up to monumental proportions, as huge rocks formed by erosion.

The jars and bowls now on show are from the same family – at first glance they do not coincide with traditional notions of glass as transparency, translucency and smoothness. In shape, perhaps, they still hold links to objects of utility. However any  idea of practical usage is quite illusory. They are executed  in  a colour scale of various shades  of sand  – from light, fine-grained to darker, more coarse-grained substances, reminiscent of wet sand. Semi-abstract suggestions of plant shapes, shells, scales, carapaces, fish fossils or coral reefs are elements in her large multi-piece installations like Turmoil of Materials or Matterscapes, assembled like curiosities in large, clear glass aquariums. Also they are results of what she calls a “search for the  third  material”,  a  search  for  a  new  composite  material,  that  may  involve  testing  of  new combinations of various silicates, clay types, and sand with wire, baking powder, flour, gum arabic and much else, whatever she can find in her alchemist kitchen that causes unknown colour, surface and shape effects.

 

 

Dansk Glas 2015, Ebeltoft Glasmuseum

Ebeltoft Glasmuseum har samlet en række danske glaskunstnere på udstillingen Dansk Glas, som åbner 28. maj. Udstillingen har en historisk del, hvor glaskunstner Torben Jørgensen har kurateret, og en aktuel, censureret del, hvor værkerne er blevet udvalgt i samarbejde med kurator Jutta-Annette Page fra Toledo Museum of Art, USA, og glaskunstnerne Tobias Møhl og Stine Bidstrup. Jeg deltager på begge udstillinger. I den aktuelle del præsenterer jeg et spritnyt værk, The Swarm, en hængende skulptur, der består af 300 væsner. Man kan se udstillingen frem til 27. september.

The Swarm
The Swarm

Artist-in-residence, Hirsholm

7 kilometer øst for Frederikshavn ligger en hemmelig ø, Hirsholmen, beboet  af 3 indbyggere. Rundt om Hirsholmen ligger spredt en række store og (mest) mindre holme, og tilsammen udgør de Hirsholmene. Hirsholmen  er fredet pga. dens mange fugle og særlige natur, og gennem Dansk Kunstnerråd kan udøvende kunstnere, nationale som international, periodevis leje et hus i dette forunderlige stykke Danmark.  Og jeg har valgt roen i november. November skal bruges til research og undersøgelse af et råstof, der er så rigeligt af på Hirsholm, tang.

Laminaria - Fingertang og palmetang, stilke
Laminaria – Fingertang og palmetang, stilke
Fucus Serratus - savtang
Fucus Serratus – savtang

 

Skål – i München

Glass Bowls er en glasudstilling i München, hvor jeg deltager med … ja … en skål. Den internationale udstilling er arrangeret af Bayerische Kulturgerbeverein, og foruden undertegnede deltager Jan Adam, Hans Baumgartner, Veronika Beckh, Gary Brent Beecham (USA), Pavlína Čambalová (CZ), Ingrid Donhauser, Simone Fezer, Hartmann Greb, Franz Xaver Höller, Gabriele Küstner, Per-René Larsen (DK), Frank Meurer, Henriette Olbertz-Weinfurter, Cornelius Réer, Christina Rivett (DK), Mare Saare (EST), Rike Scholle, Freia Schulze,  Josh Simpson (USA,  Korbinian Stöckle, Ulrike Umlauf-Orrom,  Johan de Vries (NL) og Jörg F. Zimmermann. Udstillingen er kurateret af Gertrud Hahn. 27.11.2014 – 10.1.2015

Skål - glas og patineret kobbernet
Skål – glas og patineret kobbernet

Endnu en dejlig dag

D. 7. august åbnede i Kunstetagerne i Hobro jubilæumsudstillingen ‘Fremsynet tilbageblik’, hvor jeg deltager med 15 glasværker sammen med grafik af John Olsen.

En række kunsthåndværkere fik mulighed for at udstille sammen med en kunstner efter eget valg fra Kunstetagernes permanente samling af billedkunst og skulptur.

Kataloget indeholder bl.a. tekster, hvor kunsthåndværkerne har delt deres tanker om valget med læseren.

John Olsen var mit klare valg – og her er, hvad jeg skriver i kataloget:

Hvornår jeg stiftede bekendtskab med John Olsens arbejder første gang er ikke lige til at sige. Jeg kan ikke huske det. Min fornemmelse er, at han har været der altid, i min horisont … han har udtrykt noget, jeg ikke selv kunne, noget, jeg har følt mig forbundet med – sådan … tavst.

Dyrene, menneskene, planterne, svampene, algerne, stofferne og materien: alt, hvad der lever og dør, og måden, det gør det på, er det, jeg trækker vejret igennem. Når jeg betragter John Olsens skildringer af mennesker og natur i tegning, grafik og skulptur, går jeg i stå i en tidslomme: Jeg siger JA til det hele og går i ét med værket. Sådan som J.O. skildrer kødet, fjerene, skællene, stråene og tiden, bevægelserne og processerne, sådan er det, i samme øjeblik, også for mig.

I hans undrekamres sammenstillinger af vidt forskellige objekter sker det samme. Jeg ville gerne bo sammen med et af dem.
Mine egne ’undrekamre’, Materialernes Mummel, er ikke så mægtige og går tilbage til barndommens bunker, konstellationer, sammenrend, opstillinger og byggepladser: en udforskning af, hvad materien kan fortælle selv.

At jeg nu har fået mulighed for at vise mine arbejder sammen med John Olsens er en stor glæde for mig. Selvfølgelig. Det kunne ikke være anderledes.

 

Se udstillingen – den er rigtig fin. Udstillingen slutter d. 31. oktober 2014.

 

 

Makers of Today – kunsthåndværk på Kunsthal Nord

 

9.5.2014 – 29.6 løber udstillingen ”Makers of Today – Arts and Crafts II” i Kunsthal Nord. Der udstilles værker af 20 kunsthåndværkere, der er både tekstil, keramik, smykker og glas. Kunsthal Nord skriver: ‘Alle har de markeret sig indenfor enten en regional, national eller international scene og arbejder eksperimenterende med deres materiale og udtryk. Med udstillingen ønsker Kunsthal Nord at fremvise kunsthåndværk af høj kvalitet, der bryder med den traditionelle opfattelse af, hvad kunsthåndværk kan være.’ Jeg deltager med Blind Boxes for NoThing og værker fra It-serien.